Het is nu 19 okt 2018, 10:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Historie Bakker/FAH/CAH
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014, 22:45 
Offline
Beheerder

Geregistreerd: 05 jan 2014, 20:44
Berichten: 6324
Deze historie is vooral toegespitst op polypen. Wijzigingen, zet en typfouten voorbehouden.
Foto's afkomstig van diverse websites.

Historie J. Bakker-Denies in Apeldoorn
De Klaus Polyp in duitsland begon het allemaal mee.

Jan Bakker startte zijn bedrijf in de jaren 60.
Begin jaren 70 gingen Bakker en Boesveld een kijkje nemen in Duitsland. In Duitsland stond een attractie met de naam Polyp.
Deze molen was gebouwd door Klaus uit Memmingen.
Deze Polyp bleek niet echt geschikt voor de Nederlandse markt en was lomp en niet echt snel op te bouwen en af te breken (kraanwerk)
Afbeelding

Bakker Polyp
Het idee ontstond om voor de Nederlandse markt een meer transportvriendelijke molen te bouwen.
Hiervoor werd de hulp ingeroepen van ingenieursbureau Ruysink uit Nijmegen.

Het lukte Ruysink om een veel rankere Polyp te ontwerpen. Deze Polyp was veel geschikter voor de Kermis.
De Polyp voldeed aan al de eisen, snel op te bouwen en af te breken en compact voor transport en ook nog eens een prachtige uitstraling.
Afbeelding

De eerste 5-armige Polyp verscheen in 1971 op de Nederlandse Kermis. Al heel snel was de Polyp een begrip en een graag geziene attractie geworden op de Kermis.

Door de grote vraag naar de Polyp werd het Constructiebedrijf Besaris uit Apeldoorn ingeschakeld, zij hebben veel onderdelen voor de Polyp vervaardigd.

De gondels voor de Polyp werden eerst vervaardigd door het Duitse bedrijf Gebrüder Ihle Bruchsal.

Bakker SA/Robles Bouso
De vraag naar de Polyp werd ook groot vanuit het buitenland. Dit was voor J. Bakker-Denies BV aanleiding om J. Bakker-Denies SA in Spanje te openen.
Het Spaanse bedrijf Robles Bouso produceerde veel Polypen voor de Spaanse en Franse markt.
De eerste was de Crazy Polyp. Enkel de ruwbouw daarvan kwam uit spanje.
Afbeelding

Spider
In 1978/79 werd er een nieuwe Polyp ontworpen door Ruysink, dit was een molen met 6 armen, en aan iedere arm zaten 5 gondels.
Deze nieuwe Polyp ging de markt op onder de naam Spider.
Vanaf 1979 heeft Van Velzen Extern Engineering B.V. ontwerpwerkzaamheden verricht voor J. Bakker-Denies BV.
De gondels voor de Spider werden in eerste instantie vervaardigd in Spanje bij Bakker SA/ Robles Bouso
Een aantal exemplaren was voorzien van automatische beugels. Waarvoor er ook een hendeltje aan de zijkant van de gondel uitstak. Later is deze mogelijkheid bij alle molens verwijderd.

De eerste Spider kwam in handen van Boesveld. Een zwarte Spider met de naam “HULK”
Afbeelding

Volgens de berichten is Jan Bakker in 1980 op de terugreis uit Spanje om het leven gekomen bij een verkeersongeval.
Nederland verloor hiermee een groot bouwer van Kermisattracties. Robles Bouso is daarna onder eigen naam blijven doorbouwen.

Want naast het bouwen van de Polyp/Spider bouwde J. Bakker-Denies nog meer attracties.
Dit waren Boomerang, Skylab, Century 2000, Sprinter en een Reuzenrad van 53 meter die op de wereldtentoonstelling stond in Canada.
Het is onbekend hoeveel Spiders er zijn gebouwd door Bakker(SA) maar er zijn er totaal 6 bekend.

Van Velzen Extern Engineering wist de rechten op de Polyp en Spider te kopen. Hierdoor kon men doorgaan met de bouw van de Spider.
Het bedrijf J. Bakker-Denies BV uit Apeldoorn werd gesloten. En Carrousel Holland BV was de nieuwe bouwer van de Spider.


Historie Carrousel Holland B.V. en Fair Attractions Holland B.V
Na het overlijden van J.(Jan) Bakker werd in 1981 door Van Velzen Extern Engineering B.V de rechten op de Polyp en Spider overgenomen en werd het bedrijf Carrousel Holland (CAH) gestart.
De bouw van Spiders werd voortgezet door het bedrijf Fair Attractions Holland (FAH) in 1982 vanuit de vestiging van VMI te Zwolle. Per te bouwen Spider moesten de productierechten worden verleend door CAH.

Doordat na al krap één jaar plotseling een grote opdrachtgever weg viel werd door de hoofdaandeelhouders besloten dat Fair Attractions Holland B.V. zijn eigen faillissement moest aanvragen. Eind 1982 werd FAH failliet verklaard. In totaal zijn er c.a. 8 Spiders gebouwd door FAH.

Carrousel Holland B.V. zette de bouw van de Spider voort in samenwerking met andere bedrijven zoals machinefabriek Werklust (Apeldoorn) en andere gespecialiseerde bedrijven zoals Heideveld, die de polyester gondels produceerden.
De eerste Spider die zij bouwden was ook gelijk de grootste Spider die ooit gebouwd is. Een Spider met 6 gondels per arm werd in huis ontworpen en gebouwd in opdracht van het Duitse pretpark Phantasialand in Brühl. Dit was de Big Spider. De armen waren aangekleed met polyester in de vorm van spinnenpoten. Deze waren tevens door Heideveld gemaakt.
Afbeelding

Carrousel Holland/Van Velzen Extern Engineering B.V was een bedrijf met internationale visie, en liet het van oorsprong Duitse, maar in Amerika gevestigde bedrijf Huss Trading Co hun attracties in Amerika vertegenwoordigen. Middels die verkooporganisatie zijn er in Amerika 2 Spiders verkocht, te weten 1 parkmodel (Hershey Park) en 1 reizend model (Dean & Flynn).
Het reizende model is tegenwoordig in Duitse handen. (Meyer) en het parkmodel is terecht gekomen in Bellewaerde (B). Helaas is deze in 2007 verschroot.

Het complete bouwproces van een Spider, van bestelling tot oplevering duurde 6 maanden. Zo werden in een korte tijd veel Spiders gebouwd. Een Spider werd compleet in Nederland gebouwd, inclusief de gondels. De meeste spiders die CAH heeft gebouwd waren bedoeld voor pretparken.
Afbeelding

In 1986 werd een samenwerking aangegaan met de Zwitserse attractiebouwer Intamin AG. Hierdoor werd een nog bredere basis gelegd voor het doorontwikkelen en bouwen van attracties.

In 1988 werd de Spider opnieuw doorontwikkeld, er werd een versie met draaiende gondels ontwikkeld. In totaal werden 4 Spiders gebouwd met draaiende gondels.
Al deze spiders hadden automatische beugels, van een ander principe als hoe dit bij Bakker werd gedaan.
De eerste was de Big Happy Monster van Lauwers. Die met een extravagant uiterlijk en een enorme octopus als middendeel een indrukwekkende uitstraling had.
Afbeelding

In 1991 werd de Crazy Tarantulla gebouwd. Deze heeft als enige de standaard polyp gondels. Net als alle andere Spiders met draaiende gondels werd deze molen zeer uitgebreid aangekleed.
Voor dit exemplaar moesten de mallen voor de gondels aangepast worden. Er is toen gelijk een mogelijkheid gemaakt om 4 spots onderin de gondel te plaatsen.
Afbeelding

In 1992 werd de laatste Spider gebouwd voor een Japans pretpark.
In 1996 viel het doek voor Carrousel Holland B.V. De productiekosten van attracties in Nederland werden te hoog, waardoor het onmogelijk was om nog Spiders te bouwen in Nederland.

De samenwerking tussen Van Velzen Extern Engineering B.V en Intamin AG bleef, nog steeds werken zij samen bij de enginneering van nieuwe attracties.
De CAH Voyager (dubbele ranger) is bij Intamin doorontwikkeld tot Suspended Twinhammer en dit ontwerp wordt nog altijd gebruikt.

Helaas is niet bekend hoeveel spiders door CAH gebouwd zijn. Mede doordat er ook nog gebruik werd gemaakt van de overgebleven inventaris van FAH in de beginjaren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

PlayStation style by Scott Stubblefield