Naam: Wiener Riesenrad
Eigenaar: Dorothea Lamac/Wiener Prater (A)
Bouwer: Walter Bassett
Type: Riesenrad
Bouwjaar: 1897
Maten(h): 65 m
Aantal gondels 15/16 (oorspronkelijk 30)
Website: https://www.wienerriesenrad.com/
Bijzonderheden:
In 1916 zou het rad al gesloopt worden. Maar door een gebrek aan geld voor de sloop, is het rad behouden gebleven.
Oorspronkelijk had dit rad 30 gondels. Maar na de 2e wereldoorlog zjn er slechts 15 teruggeplaatst. Dit mede uit kostenbesparing en omdat de constructie mogelijk verzwakt was. De gondels hadden ook minder ruiten(4 per zijde) dan de originele (6).
Geruime tijd (1920 - 1985) was dit rad het grootste reuzenrad ter wereld. Dit kwam voornamelijk omdat zijn hogere voorgangers al gesloopt waren. Het ontwerp was gebaseerd op het patent van Ferris.
In 2016 zijn de oude gondels verwijderd en vervangen voor moderne varianten die gebaseerd zijn op de oorspronkelijke tekeningen van de eerste set gondels.
Constructief ziet het rad er meer uit als een vakwerkbrug. Stalen profielen In elkaar gezet met bouten, klinknagels en spankabels.
Elektrisch lassen was indertijd nog in ontwikkeling en werd nog niet op grote schaal toegepast.
De aandrijving gebeurt via een kabelsysteem, en niet zoals tegenwoordig gebruikelijk met aandrijfwielen.
Sinds 2022 is er een glazen plateau aanwezig waar je met 4 personen in een harnas gezekerd en onder begeleiding staand een ritje kunt maken in het rad. Verder zit er geen bescherming om dit plateau heen.
Platform 9 is geplaatst tussen gondels 8 en 10, maar hiervoor zijn de gondelnummers wel gewijzigd. Er zijn dus in principe 16 gondels aanwezig sinds deze wijziging.